دستورالعمل استفاده از دوره فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه

(موضوع تبصره 2 ماده 34 آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی)

 

مقدمه :

با استعانت از خداوند متعال و به منظور ایجاد فرصت لازم جهت بهره گیری اعضای هیئت علمی دانشگاه  از دستاوردهای علمی و پژوهشی و آشنایی آنها با دانش نوین در عرصه های علوم پزشکی و انتقال و تبادل اطلاعات وتجارب حاصله ، دستورالعمل استفاده از فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه تدوین گردید .

ماده 1) استادان، دانشیاران، استادیاران تمام وقت رسمی قطعی، رسمی آزمایشی و پیمانی آموزشی یا پژوهشی دانشگاه می توانند از این دوره در هر نوبت حداقل سه ماه و حداکثر 12 ماه استفاده نمایند.استفاده از دوره به ازاء حداقل 5 سال سنوات خدمت مداوم هیئت علمی امکان پذیر است.

تبصره1- در موارد خاص و به منظور پیشبرد اهداف دانشگاه، تا سقف 25٪ متقاضیان می تواننددر صورت تصویب شورای بورس دانشگاه پس از 3 سال خدمت مداوم از این فرصت استفاده نمایند.

ماده 2) دانشگاه یا موسسه ای بعنوان میزبان در داخل یا خارج از کشور جهت انجام دوره قابل قبول است که مورد تایید دانشگاه  بوده، به نحوی که متقاضی بتواند به موضوعات علمی ، فنی و تحقیقاتی که در منطقه دانشگاهی وی امکان دسترسی به آن نیست ، دست یابد.

تبصره 2- در رابطه با دوره فرصت مطالعاتی درخارج از کشور، صلاحیت کشور و واحد میزبان ، مدت و موضوع دوره فرصت مطالعاتی میبایست درمرحله اول به تصویب شورای دانشکده و یا مرکز تحقیقاتی مربوطه و پس از اعلام مراتب به تایید شورای بورس دانشگاه برسد.

ماده 3) در خواست متقاضی جهت استفاده از دوره فرصت مطالعاتی خارج از کشور پس از کسب نظر مدیر گروه آموزشی مربوطه و تایید رییس دانشکده و یا مرکز تحقیقاتی برای بررسی کارشناسی به حوزه روابط بین الملل دانشگاه ارسال و نتیجه پس از طرح در شورای بورس دانشگاه به دانشکده و یا مرکز اعلام خواهد شد.

تبصره 3- اولویت بندی استفاده از دوره فرصت مطالعاتی براساس تعداد متقاضیان و نیاز دانشگاه به دوره مربوطه توسط شورای بورس دانشگاه انجام خواهد شد.

تبصره4- استفاده کننده از دوره فرصت مطالعاتی خارج از کشور مجاز به ثبت نام و ادامه تحصیل در دوره های منتهی به اخذ مدرک دانشگاهی نمی باشد.

ماده 4) متقاضی در قبال استفاده از فرصت مطالعاتی خارج از کشور به موجب سند رسمی تعهد می نماید که به مدت سه برابر زمان استفاده از دوره در دانشگاه خدمت نماید. به منظور حسن اجرای این تعهد، متقاضی میباست به میزان دو برابر کل هزینه ریالی که قرار است در طول استفاده از دوره براساس این دستورالعمل دریافت نماید،  به صورت سپردن سفته تعهد بسپارد.

ماده 5 ) میزان مقرری (حق ماموریت) که برای استفاده کننده از دوره فرصت مطالعاتی خارج کشور قابل پرداخت خواهد بود به شرح ذیل است: 

کشورهای  امریکای شمالی اروپا افریقا استرالیا و اقیانوسیه : ( 3 ماه تا 6 ماه) : 1/500/000/000 ریال

                                                                                                  (6 ماه تا 12 ماه): 2/000/000/000 ریال

 

سایر کشورها:                                                                              ( 3 ماه تا 6 ماه) : 800/000/000 ریال

                                                                                                  (6 ماه تا 12 ماه): 1/000/000/000 ریال

 

تبصره5- به آن دسته از اعضای هیات علمی که دارای مصوبه شورای بورس دانشگاه هستند و برای اخذ ویزا مجبور به سفر به کشور ثالث (کشورهای همسایه) می باشند، با تائید مدیریت توانمندسازی بین المللی نیروی انسانی معاونت بین الملل دانشگاه، مبلغ 100/000/000 ریال (یکصد میلیون ریال) علاوه بر تسهیلات اشاره شده، پرداخت می گردد.

1 5 - 50% کمک هزینه  پس از اخذ ویزا و بلیط، درصورت وجود اعتبار قبل از اعزام و مابقی تا سقف مصوب شورای بورس دانشگاه  با ارائه مدارک مثبته پس از بازگشت، از سوی معاونت بین الملل دانشگاه پرداخت خواهد شد.

2-15 - هیچگونه  شهریه ای بابت دوره فرصت مطالعاتی خارج کشور پرداخت نخواهد شد.

تبصره 6- در صورت لغو سفر به هر علت، متقاضی موظف است مبالغ دریافت شده را حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان تعیین شده برای شروع دوره به معاونت بین الملل دانشگاه مسترد نماید.

تبصره 7- تغییر موضوع تحقیق، کشور مقصد و طول مدت فرصت مطالعاتی بدون مصوبه شورای بورس دانشگاه ممنوع است و مشمول پرداخت مقرری نخواهد بود.

ماده 6 ) حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی که از دوره فرصت مطالعاتی استفاده می نمایند براساس ماده 37 آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی توسط دانشگاه پرداخت خواهد شد.

تبصره 8 - پرداخت حق محرومیت از مطب برای متقاضیان تمام وقت جغرافیایی که حداقل 5 سال قبل از فرصت مطالعاتی به صورت ممتد خدمت نموده اند تا سقف 6 ماه با تصویب شورای بورس دانشگاه بلامانع است.


ماده 7 )
 استفاده کنندگان از دوره فرصت مطالعاتی موظفند گزارش پیشرفت مطالعه و تحقیقات خود را قبل از پایان سه ماه به مدیریت روابط دانشگاهی ، امور بین الملل و سمینارها ارسال نمایند تا در صورت لزوم باتایید گروه مربوطه، مرکز تحقیقاتی و شورای بورس دانشگاه نسبت به تمدید آن اقدام لازم بعمل آید. همچنین گزارش جامع فعالیتهای علمی و پژوهشی طول دوره، طبق فرمت یاد شده در قسمت مدارک ، باید حداکثر 2 ماه پس از پایان دوره به مدیریت روابط دانشگاهی، امور بین الملل و سمینارهای دانشگاه ارائه گردد.

تبصره 9 در صورت عدم تایید گزارشها توسط گروه مربوطه، مرکز تحقیقاتی و یا شورای بورس دانشگاه و یا در مواردی که به هر دلیل استفاده کننده از ارائه گزارشهای یاد شده استنکاف ورزیده باشد ، از استفاده دوره های بعدی محروم خواهد شد. همچنین چنانچه گزارشهای ادواری مورد تایید شورای مذکور قرار نگیرد ، باقیمانده دوره فرصت مطالعاتی لغو و مراتب به استفاده کننده ابلاغ می گردد.

ماده8 ) مدت استفاده از دوره فرصت مطالعاتی جزو سابقه خدمت دانشگاهی استفاده کننده محسوب می شود.

ماده 9)
 انصراف از ادامه انجام دوره فرصت مطالعاتی ( پس از آنکه متقاضی بخشی از آن را انجام داده است) بعنوان یکبار استفاده از دوره برای وی محسوب می گردد و وی باید دلایل انصراف را اعلام نماید. در صورت عدم تایید این دلایل توسط شورای بورس دانشگاه،
هزینه های دریافتی مسترد گردد.

ماده10) در مواردذکر نشده در این دستورالعمل بر اساس آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی و تشخیص شورای بورس دانشگاه عمل خواهد شد.

 

نکات مهم: 

 

-  مهلت استفاده از دوره از زمان تصویب در شورای بورس دانشگاه، یک سال می باشد.

-  لازم به ذکر است تغییر موضوع دوره و یا مکان دوره پس از مصوبه شورای بورس دانشگاه،می بایست در شورای بورس دانشگاه مجددا مطرح گردد

- افراد پس از پایان زمان مصوب برای دوره فرصت مطالعاتی نمی توانند بلافاصله از تمدید دوره، مرخصی و یا ماموریت آموزشی استفاده نمایند.

 

این دستورالعمل مشتمل بر 10 ماده و 9 تبصره در تاریخ   1400/02/26  به تصویب هیئت رئیسه دانشگاه رسید و از تاریخ 1400/01/01 لازم الاجرا است.

 

 

 

 

 

متمم دستورالعمل فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیات علمی دانشگاه

مصوب نود و هشتمین جلسه شورای بورس دانشگاه مورخ 1402/03/10

 

مبالغ کمک هزینه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه

گروه بندی کمک هزینه

مبلغ کمک هزینه (تومان)

یک ماهه کشورهای منطقه

75/000/000

سه ماهه کشورهای منطقه

120/000/000

شش ماهه کشورهای منطقه

225/000/000

نه ماهه کشورهای منطقه

300/000/000

یک ساله کشورهای منطقه

375/000/000

یک ماهه اروپا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی 

120/000/000

سه ماهه اروپا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی 

150/000/000

شش ماهه اروپا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی 

270/000/000

نه ماهه اروپا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی 

375/000/000

یک ساله اروپا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی 

450/000/000

یک ماهه آمریکا، اقیانوسیه

150/000/000

سه ماهه آمریکا، اقیانوسیه

180/000/000

شش ماهه آمریکا، اقیانوسیه

300/000/000

نه ماهه آمریکا، اقیانوسیه

412/500/000

یک ساله آمریکا، اقیانوسیه

487/500/000

 

 

 

 

راهنمای فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیات علمی دانشگاه

 

  • مدارکی که می بایست قبل از شروع دوره فرصت مطالعاتی به دانشگاه ارائه گردد:
  • مدارکی که برای تمدید دوره فرصت مطالعاتی مورد نیاز است:
  • مدارکی که پس از بازگشت می بایست به دانشگاه ارائه گردد:
  • گواهی دوره فرصت مطالعاتی
  • فرم تکمیل شده Final Sabbatical Leave
  • ارسال گزارش کارگاه برگزار شده در محل خدمت

 

  • برای تکمیل و بارگذاری فرم های مورد اشاره، لازم است هر یک از اعضای هیات علمی متقاضی استفاده از فرصت مطالعاتی در
    لینک
    https://gsia.tums.ac.ir/en/IHCD/news/17050/Sabbatical-Leave-Forms وارد و اقدام نمایند
  • توضیح این که پس از بازگشت از دوره فرصت مطالعاتی، لازم است کارگاهی برای ارائه دستاوردهای سفر علمی جهت همکاران گروه/مرکز تحقیقاتی توسط شرکت کننده دوره برگزار گردد.